20 års kärlek - "Här med dig" - en alldeles särskild historia om att kämpa tillsammans.
 

20 års kärlek - "Här med dig", en alldeles särskild historia om att kämpa tillsammans 
"Efter all ensamhet och mörker, ser vi ljuset. Vi har vår framtid framför oss". Så börjar tredje versen i nya singeln "Här med dig".

Idag är det precis 20 år sedan Patrik och jag träffades. Att hålla ihop så länge är inte så vanligt idag.
Under de här 20 åren så har vi verkligen fått smisk av livets ris och vi har verkligen fått uppleva underbara saker också.
Men ibland har jag funderat på hur mycket två människor ska behöva gå igenom och hur mycket klarar man tillsammans innan man ger upp?

Det gäller att stanna upp efter vägen, reflektera, positivt och negativt och helheten. Vad betyder äkta kärlek? För mig handlar det om icke ägande och att kämpa tillsammans som ett team.
Många lever i förhållanden där den andra partnern tror sig ha rätten att bestämma över den andra, vad den får göra, vilka denne får umgås med osv. Det är att döda kärleken och den andra människan själsligt.. Jag vet för jag levde i ett sådant förhållande i 8 år där jag i stort sett bestämde mig för att sluta med musiken och det dödade nästan mig själsligt

 
När jag träffade Patrik så var vi båda överens om att livet ska upplevas, tillsammans och var för sig utan misstänksamhet och krav. Just DET tror jag har varit avgörande för att vi fortfarande kan skratta och njuta tillsammans idag. Att lyfta varandra och stötta varandra i det den andra tror på är viktigt. 
Sedan har vi haft musiken som gemensam nämnare. Patrik har alltid varit en mästare på att skapa allt runt en konsert eller event till det absolut bästa! www.norrlandco.se 
Därför har vi kompat så bra i alla år när vi jobbat tillsammans och fått uppleva massor av länder och städer. Jag känner mig alltid så trygg med honom. Han vet vad jag behöver för att kunna leverera och jag är den som är bra på att fixa det viktiga praktiska och mysiga runt om som god mat och annan viktig njutning runt saker och ting för att allt ska funka.
Ha, ha minns när jag gjorde en Ted Gärdestad show med Tina Leijonberg och hon var hemma hos oss och satt och titta på oss i köket och sa efter ett tag; alltså jag fattar inte hur allt går så smidigt hemma hos er. Allt bara funkar utan tjafs. En lagar mat, en tar undan, en diskar och sen rullar resten på hur smidigt som helst. Hur gör ni det? sa hon. Vi är vana att få saker gjorda och då gör alla det som behövs och hjälps man åt så får man tid över till annat. Så enkelt är det.
Naturen har också alltid varit viktig för oss att finnas i regelbundet för att hämta energi och kraft när det varit svårt. Min tanke är också att man alltid kan börja om igen och igen och igen. Det är ditt liv och det kan ingen ta ifrån dig.
 
Svårt har det varit många gånger, tsunamin, flera unga dödsfall, skolmobbning där kommunen blev fällda för att ha brustit, Rockys olycka och kampen till rätten att få utbildning, flera stalkers som gjorde allt för att krossa vår familj bokstavligt under cirka 5 års tid för att sedan bli dömd i Tingsrätten 2017, svår sjukdom som nästan ledde till döden. Robert Aschberg var hemma hos oss och skakade på huvudet åt de här människorna.
Ja detta är bara några saker. Oj så många gånger jag nästan gett upp. Tårarna har varit många och likaså de sömnlösa nätterna under alla år och många varför har vi frågat oss. Den genomgående röda tråden för ondskan har varit att jag har åkt till Nashville några veckor per år och spelat in musik och fick därför stämpeln "dålig mamma" och hade enligt vissa "Münchhauser by proxy" och skrev det också så ofta hen kunde i sina FB inlägg där både politiker, lärare och andra hängde på. Avundsjuka kan ställa till det... Tur att man är avundsfrisk.
Att våra båda familjer och släkter svek oss när Rocky råkade ut för sin olycka har tagit oss hårdast och framför allt Rocky. Hur kan man förstå att ens familj och släkt inte vill veta av ens barn längre för att denne fått en skada och försöker övertala grannar, vänner och andra att vi föräldrar hittat på den för att deras egen skam blev för stor? Detta trots att de hela tiden vetat att vi varit 7 gånger på universitets sjukhuset i Umeå och på hjärnrehab i Stockholm. I min värld finns det bara ännu mer kärlek att ge till dom som drabbas av sjukdom och skador. Hur kan jag hjälpa? Brukar jag tänka. Därför har mitt ambassadörskapap inom Hjärnskadeförbundet Hjärnkraft blivit enormt viktigt för mig. Jag vill sprida kunskap och därmed öka förståelsen kring det som inte syns.
Trots denna oerhörda smärta så känner jag idag en enorm tacksamhet till livet och vår kärlek och vänskap till varandra kan ingen knäcka känns det som . Den har varit vår kraft genom allt.
Hur orkar ni? har många frågat genom åren- Jag brukar svara att vi inte har något val än att orka för Rockys skull. Men jag anser att vi haft två val; att ge upp eller fortsätta lite till. Det finns inget annat än att göra allt för att ens barn ska ha det så bra det går.  Rocky och jag gjorde duetten "Make A Change" tillsammans för att skapa en attitydförändring i samhället och det känns som vi faktiskt har gjort en hel del skillnad. Vi tror att många känna igen sig mer eller mindre i vår historia.
Under de sista tio åren har jag skrivit musik genom alla svårighter och mitt driv har varit att försöka peppa och stötta andra att leva sina liv så att de orkar lite till och så att de inte ska behöva känna sig ensamma som vi gjort många gånger. Om jag kan hjälpa en person varje dag att orka lite till genom mina texter, min musik eller samtal, så motiverar det mig att orka fortsätta.
I mina inspirationskonserter "Sånger om livet" och "Just Do It" berättar jag om alla gupp i livet men också hur jag med tankekraft och stark livsvilja tagit mig ur kris efter kris som ibland kändes som 400 meter häck där jag försökte klara mig över hindren när de stod mot mig. Jag känner mig verkligen som en överlevare. Kom igen  - Just Do It! https://youtu.be/_3cMqDb_nts
 
Vi har också fått göra och uppleva massor av fantastiska och roliga saker, som att resa tillsammans, göra konserter tillsammans, byggt upp min musik i Nashville under tio år och fått en underbar "familj" därborta, vara i våra stugor i skogen och vid havet. Allt detta är en upplevd kärlek tillsammans.
 
Livet blir inte alltid som vi har tänkt oss och vi får inte välja vad vi får uppleva, men vi kan välja hur vi hanterar saker och ting. Under alla åren av utsatthet som hela vår familj utsattes för så lärde jag mig massor om människor som jag har nytta av idag. Jag höll nästan på att gå under bokstavligen av det men samtidigt så har det gjort mig och oss oerhört starka tillsammans idag.
 
Det är precis vad "Här med dig" handlar om - att finnas för varandra och att kämpa som ett team. Låten skrev jag efter många tuffa år, långt innan resten kom... Men nu ser vi mycket ljust på framtiden och det älskar och njuter jag av att kunna säga. Med den här sången så känner jag att ljuset kommit åter och jag känner mig gladare och starkare än på många, många år.
Jag ser mycket av min musik i färger och när jag tänker på allt vi har gått igenom så känns det som att kärleken har blivit mer mörkröd, om ni förstår vad jag menar? Det ser jag när jag sjunger "Här med dig". Kärleken blir mer genuin, varm, omtänksam genom åren tillsammans och om den var kittlande ljusröd förut så känns det för mig som den blivit innerligt mörkröd. "Love is what we make it. No one can break it. The pain is gone", sjunger jag i "You´re My Everything" som handlar just om att man kan hämta kraft genom en gemensam innerlig kärlek och ingen kan ta sönder den. Man blir som en mur mot de som vill krossa det man har tillsammans.
Det blev vår räddning. Det finns inget vackrare att gå genom mörker till ljus i kärleken. Den känslan...
"Everybody needs a little love, needs a little love. Shine your light, shine it just because" (Jessica Falk/Jenn Bostic)
 
Här kan du lyssna på "Här med dig" och på fredag 4 oktober kommer musikvideon.