Demokrati eller diktatur i skolans värld? Vem bryr sig om barnet?
 
Är det demokrati eller diktatur i skolans värld? Vem bryr sig om barnet?
Är detta en skola vi vill ha och som Sundsvalls Kommun är stolta över?
Att slå in årskurs 4:as skolböcker i åk 6 för att de anser att eleven måste hinna ikapp istället för att anpassa och sedan kalla det för anpassad studiegång...! Det innebär att vissa elever blir utan utbildning då de ska hinna ikapp istället för att få rätt förutsättningar. Vem tjänar på det? Ingen.
 - De tyckte nog det blev jobbigt och att de måste göra sig av med problemet och istället för att kompensera har man överkompenserat, säger Monika Lindberg, ordförande i Attention, i en artikel i veckan.
Kommunens "problem"är vår dotter, en människa. Kloka Monika undrar också "vad flickan tänker och känner."   (null)

Tänkte jag skulle bena ut lite kommentarer som gör oss både ledsna och förbannade igen. Jag kommer aldrig förstå hur ansvariga i kommunen vill och kan skydda vuxna som både kränkt och inte låtit dottern få sin grundskoleutbildning på 5 år.
Sundsvalls Tidning gör en granskning på det här skolfallet just nu. Den enda som kommenterat och brytt sig om barnet/ungdomen under många år är vården och här Monika Lindberg. Hon är förutom ordförande i Attention, även politiker i fullmäktige i Sundsvalls Kommun. Monika är den som kommit sanningen närmast anser jag i hennes reflektioner och kommentarer. Jante och okunskap har fått styra i vårt fall.
"Monika Lindberg tror att barn- och utbildningsförvaltningens ansvariga tog den enklaste vägen när de beslutade sig för att betala för familjens hyror, hotellvistelser och resor. " "Vi vill att eleverna ska vilja stanna kvar i Sundsvall men den här tjejen får ju inte det sociala skyddsnätet hon hade haft om hon hade fått gå kvar i sin gamla skola."
 "Det är ett undantagsfall och det beror på att problematiken var så svår, säger Lars Karlstrand i Sundsvalls Tidning" Flera ansvariga har uttryckt att detta varit så svårt...
På vilket sätt var den här överlämningen till skolan svår att få till 2013, 1 år efter dottern skadat sig, rekommenderat av skallskadeteamet i Umeå?: 
- arbeta korta pass, max 15 minuter innan hon behöver röra på sig/byta uppgift
- lyssna i stället för att själv läsa en text
- göra skrivarbete på dator
- få jobba mindre i grupp och i lugn miljö
Det är viktigt att alla lärare jobbar på samma sätt t.e.x. så att X får stöd vilken typ av lektion hon än befinner sig på."
Om detta är ett EXTREM fall för den här skolan, så kanske de borde fundera på att lägga ner den. För att hjälpa barn med det här, kostar inte ca 1 miljon. MEN, om man inte gör det som behövs för att hjärnan ska få läka efter en skada, så bli den individen sämre och sämre och då kan det sluta med en sådan här summa. Det hade alrig behövts eftersom Umeå gjorde bedömningen att dottern är normalbegåvad och kan fortsätta gå i sin klass med rätt anpassningar och förståelse. Så blev det inte.
(null)
Dotterns mentor ringde inte EN gång under hela högstadiet och frågade hur det var. Att exkludera en elev på det här sättet är en skam för lärarkåren och hela skolväsendet.
Varför vill man inte hjälpa ett barn?
Att kalla skogspromenader för hemundervisning och sedan bortanpassa ALLA ämnen under alla år så att eleven inte får betyg i ett ämne - så SKA man inte kunna göra i Sverige idag med dess lagar. En rektor kan tydligen säga en sak och här sitter vi med ett papper som visar fakta på att hon aldrig fick undervisning och därmed inga betyg.
Om en rektor ljuger till en myndighet i en anmälan, om att de tagit hjälp av SPSM (Specialpedagogiska Myndigheten som hjälper till helt gratis) eftersom rehab teamet uppmanat det alla år och påstår till Skolinspektionen att de utbildat sig av dessa och Skolinspektionen tror på det utan att dubbelkolla, som vi gjorde. Vad händer då? Jo då blir eleven utan utbildning. 
(null)

SPSM skrev att de inte haft kontakt med Lidens skola, alls.  Varför ljuger man från en myndighet till en annan? Rektorn ljög hellre än att ge dottern skolutbildning. Fd skoldirektör Lars Karlstrand kände till detta och skrev under att han stod bakom allt.
SPSM sa däremot till mig att Lidens skola är en av få skolor som inte vill ha hjälp av deras expertis, trots att det är en gratis myndighet.
 Varför känner inte några politiker till att detta beslut tagits? Det är ändå minst runt 1 miljon som lagts ut på en elev och som både fd skoldirektören och fd barn och utbildningsnämndens ordförande säger är unikt.
Ja, det är unikt för att det har skötts så fruktansvärt illa på ALLA sätt och mitt i det här fanns och finns ett barn som först var 9 år och idag blir 17 år. En trasig person som kanske aldrig läker själsligt. Vad kommer det att kosta samhället i framtiden? Många miljoner, kanske 20,30 miljoner, så summan slutar inte på 600 000 kronor. (null)
Detta för att ansvariga valt att mörka sanningen. Under alla år av skolmöten så har INGEN efterfrågat hur individen mår utan istället talat om för oss att det är skolplikt, blivit ifrågasatta som föräldrar och vi har fått höra så mycket tragiska värderingar ifrån den här skolpersonalen så jag undrar hur de kan känna att de ska jobba med barn. Ta en funderare på om ni vill hjälpa eller förstöra barn på den här skolan? OM det var ert barn eller barnbarn, tycker ni att det skulle varit okej att en tjej som kan och vill gå i skolan, inte ska få det? Det är em rättighet vi har i Sverige.
Eftersom det tog ända till januari 2014, alltså 1,5 år efter hennes skada innan hon fick en dator som Umeå uppmanade till här ovan, så blev hon bara av det mer och mer hjärntrött.  Att få höra att om man inte hinner ikapp så får man gå om, är riktigt illa att säga inom skolvärlden idag då det finns så otroligt mycket anpassat material att tillgå.
Att få höra att man är dum, att man skolkar eller inte vill gå i skolan av läraren eller elever som hört det av läraren, gör vem som helst ledsen när man själv vet att man fått en skada efter en olycka.
Hör hennes egen berättelse på Barnministeriet i P4 och Kropp & Själ i P1.
Läraren och rektorn har suttit med på många rehab möten där det framgår att inga anpassningar gjorts, utan dottern ska hinna ikapp. Rehabiliteringen har gjort ALLT och mer därtill för att få dom att förstå skolans ansvar. 
Hur hade det varit på en vuxen arbetsplats?Hela tiden sägs det att detta fall är så särskilt svårt på alla sätt. Det blir svårt när skola inte följer vårdens rekommendationer för ett tillfrisknande.
Det har nog förhoppningsvis inte heller funnits en skola som på alla sätt försökt att krossa en barnfamilj för att det går prestige i det.
Läraren som dottern hade begick sekretessbrott och det togs upp på BUP av ansvariga för dottern och Lars Karlstrand var med då som elevhälsovårdschef, vilket gör det hela ännu allvarligare, likaså rektorn.
 Läraren erkände direkt. Inget görs åt detta utan det fortsätter. Det är klart att, då blir det svårt.
Att läraren också blir helt oprovocerat förbannad på dottern i matsalen när hon står och tar mat och höjer näven inför alla barn och slår så hårt i bordet så att två mjölkglas rinner ut över dottern och sedan ringer till oss och säger att allt är bra och rektorn tycker att "lite temperament får man tåla" och dottern blir så rädd för läraren så att hon inte klarar av att vara  i skolan längre, hon blir självmordsbenägen. 
Vården påtalar detta och lösningen som rektorn mejlar, är att de tycker att dottern kan "bilda en egen studiegrupp på förskolan" istället då hon är så rädd för läraren. Att rykten spreds av läraren till grannar där de uppmanades att anmäla oss, fick vi också klart för oss då min man Patrik fick gå runt och förklarade hur det faktiskt låg till och gav grannarna en broschyr om vad hjärnskakning kan ge för konsekvenser och bad dom fråga oss istället för att spekulera och lyssna på skvaller.
Då fick vi höra hur allt gått till och varför människor börjat vända oss ryggen. Allt finns även där dokumenterat.
Den här byn blev lite som Knutby, fast utan religion. 2 lärare som planterade totalt felaktig information för att få människor att anmäla oss, vilket också skedde. Det blev en häxjakt och drev istället för läkning av en skada.
Alla anmälningar, som var anonyma, innehöll skolinformation som ingen annan än skolpersonal kände till. Personal får inte anmäla anonymt, alltså har det läckt ut information till obehöriga om det inte var de själva som gjort det.
Andra alternativ finns inte. Vi kunde ju bara lägga fram för socialtjänsten, alla intyg och dokument ifrån vården och de sa att de aldrig sett något liknande på 30 år och att detta är sjuka människor som inte vill hjälpa ett barn utan vill knäcka en familj som redan kämpar.
Vad är det som gör att man väljer att inte tro på ett barn utan uttrycker som Lars Karlstrand gjorde på ett skolmöte i maj 2014, "att även om X säger att läraren gjort så, så betyder det inte att det faktiskt har hänt"? Varför ska då barn och föräldrar berätta om mobbning om man tänker så här? Eller beror det på att en lärare var mobbaren och inte en elev? Jag blir riktigt mörkrädd. 
Det är inte konstigt att 15 000 försöker att ta sitt liv i Sverige varje år och cirka 1500 gör det. Forskning visar på att om man blir utsatt så löper man större risk för att ta sitt liv, under hela sitt liv, även om man får hjälp.
Om det beror på att en skola inte tagit sitt ansvar i bemötande och utbildning så undrar vi: Vem tar på sig det ansvaret?
Jag vet inte riktigt om detta är en skola som Sundvalls Kommun är stolta över? Det finns massor av historier under alla år som ser ut så här. Vi vet också att flera andra barn blivit drabbade på liknande sätt av samma skolledare och personal. Jag vet också att rektorn är anmäld igen till Skolinspektionen.
Trots att det uppmanades på BUP, att läraren INTE får eller ska sprida information om dottern (vilket är enligt lag och borde kännas till), så fortsatte läraren med detta till obehöriga personer.
Hur vet man att det jag säger är sant? Jo för att det dels finns dokumenterat samt att läraren har erkänt det inför rektor och elevhälsovårdschef/skoldirektör och andra vittnen på ett möte först på sjukhuset och även 3 månader senare och läraren uttrycker samtidigt "jag gör som jag vill". Det finns även dokumenterat. Men ingen har frågat oss hur det egentligen varit. Bevisen finns och de är många. Så här får inte vuxna göra mot ett barn. Det finns lagar i Sverige som säger att alla barn SKA har rätt till sin grundskoleutbildning.
Detta har gett stora, förödande konsekvenser för dottern då läraren spridit ut att vi föräldrar har hittat på den här skallskadan, att de gett skolutbildning, att det är vi föräldrar som klagar och att barnen inte tycker om dottern. 
(null)

Många människor trodde på den här läraren vilket gjorde att en person i vår närhet, blev helt besatt i att detta stämde, att dottern inte hade en skallskada så han började ofreda hela familjen, fick kontaktförbud mot oss tre och dömdes för detta i Sundsvalls Tingsrätt oktober 2017. Hela tiden har han sagt att "läraren har berättat" Han kände även till känslig information om andra elever, grannar som vi känner. Det skulle han omöjligt kunna veta om inte läraren berättat. Så här fortsätter det. 
 
 
Angående de 600 000 kr som betalats ut genom fakturering och sedan finns andra detaljer som gör kostnaden ännu högre, runt ca 1 miljon skulle jag säga direkt.
Det hade ALDRIG behövts en rehabilitering i Stockholm om hemskolan följt vårdens rekommendationer. Rehab i Stockholm skriver också i sin utvärdering att dottern inte har fått undervisning i sin gamla skola. Anledningen till att rehabiliteringen blev av, beror på att rektorn på Lidens skola tog bort all kontakt med dottern efter att Skolinspektionen fått alla de oriktiga uppgifterna av rektorn och avslog anmälan.
Så i april 2018 kallade vården till möte med fd skoldirektör Lars Karlstrand och rektorn på Lidens skola och sa att nu är eleven så understimulerad pga all exkludering, så att nu behövs den här rehabiliteringen för att komma tillbaka till livet. Dottern var så deprimerad vid det här laget eftersom INGEN på skolan hörde av sig. Då hade hon också genomgått en jättestor operation i Umeå.
Ingen lärare såg till att klassen hörde av sig på något sätt. Det är så vidrigt att det inte går att förstå. Kommunen hade inget val än att betala denna rehab, för detta var enda möjligheten att kunna få tillbaka ett barn till livet och för att kunna försöka få till en skolgång som fungerar.
 Lars Karlstrand säger själv i artikeln: " - Skolan försökte bidra till att hitta lösningar men man lyckades inte"
Nej, just det. Tack för det erkännandet och varför fungerade det inte. Jo för att man vägrade att lyssna på vårdens expertis och oss föräldrar. Lidens skola hade egna värderingar och fördomar om hjärnskakning och milda förvärvade hjärnskador och om andra diagnoser också.  (null)
"Hade skolan och föräldrarna haft kunskap om hur man skulle jobba så hade man gjort det" säger Lars Karlstrand i intervjun i Sundsvalls Tidning.
För det första så är föräldrarna de som känner barnet bäst.  
All personal på Lidens skola, fick utbildning av ifrån skallskadeteamet i Umeå på plats - 2 gånger, de har fått mejl som de inte besvarat, de har fått material som de inte läst. Jag personligen erbjöd att betala en resa till berörda lärare till Stockholm över en dag för att de skulle få fortbildning och jag som själv är pedagog och min man Patrik erbjöd oss att jobba istället för personalen. 
Vi gjorde allt för att vår dotter skulle få rätt bemötande och hjälp. Svaret blev NEJ av rektorn.
(null)

Rehab i Stockholm ansåg att dottern under inga omständigheter kunde gå tillbaka till Lidens skola utan behövde en ny hemskola som de kunde jobba mot. Det är fakta och finns dokumenterat. 
De försökte nå fd skoldirektören Lars Karlstrand under 2 månaders tid för att få klarhet om att kunna påbörja en ny skola. 
Till slut fick de skicka ett sms till dåvarande barn- och utbildningsnämndens ordörande Joao Pinheiro och frågade om Lars Karlstrand, slutat eftersom han aldrig återkom trots försöka via mejl, telefon och sms. Då ringde han.
Detta medförde att nya skolstarten blev fördröjd med ytterligare 2 månader och ca 80 000 kr dyrare för kommunen.
I Sundsvalls Tidning svarar Lars  så här: "Man kan klaga på att det dröjde, eller så kan man säga att det var bra att skolan gjorde det den gjorde."
Uttrycker man sig så, då har man verkligen inte förstått någonting. Att inte ha fått anpassad undervisning under 5 års tid är egentligen omöjligt bara det. Så om det nu dröjer ytterligare 2 månader så är det viktigare än någonsin. Han hade kunnat återkomma till rehab, i stället för att strunta helt i det. 5 år av en 9 årings liv är enormt avgörande för framtiden.
(null)

 Skolan har förstört 7 år av våra liv och förstört relationer genom att sprida rykten och totalt felaktighter kring dotterns skada. Att få det att framstå som att vi glider på en räkmacka är bland det sjukaste jag sett. 
Vi har inte ens fått bo tillsammans under dessa år. Det bestämde Lars Karlstrand i ett brev till oss. EN förälder får bo med dottern - i 2 år, trots att vi är gifta.
Vem kan jobba och åka så här med resväskor och i andra delar av Sverige än i sitt hem? Efter alla trakasserier så har också obotlig sjukdom med cellgifter smygit sig in i vårt hem. Ska vi vara tacksamma för den stress som ni utsatt oss för istället för att sköta era jobb?
(null)

INGEN väljer, kan eller ska leva så här. Det är praktiskt omöjligt och vi fick även ta bort ett husdjur som mådde så dåligt av hela livssituationen. Som grädde på moset så tycker fd skoldirektören Lars Karlstrand att han "känner viss oro inför det fortsatta arbetet att möjliggöra bästa möjliga skolgång för eleven." Det är yttrandefriihet i Sverige och sen har alla barn rätt till bästa möjliga utbildning, oavsett om en sanning kommit ut i sociala medier. Så här har det varit hela tiden när vi upplyst Lars om hur det faktiskt ligger till på Liden skola, 5 mil väster om Sundsvall.
(null)
När dottern började på den nya skolan februari 2018 så var det som en helt ny, frisk värld öppnade sig.
Rätt bemötande, rätt kompetens, ett varmt bemötande och att bygga upp tilliten mot vuxna igen, var en enormt svår utmaning för både personal och oss som familj. Men det går om alla vill väl och vill hjälpa ett barn.
Dottern har aldrig varit sämre än när hon började, men samtidigt så kunde hon ta till sig kunskap, genom att det gjorde på rätt sätt och hon fick sina betyg första gången i sitt liv förra sommaren. Hon har i år A i musik och engelska, trots att hon inte gått i skolan på så många år. Då förstår man också vilken inkompetens det var på den andra kommunala skolan och hur understimulerad dottern tvingats bli på grund av skolpersonal som väljer prestige före människan. 
Vad är det som gör att en kommun väljer att betala 600 000 kronor för dubbelt boende, rehabilitering osv istället för att se till att det finns kompetent personal för framtiden på Lidens skola? Vill man att det ska gå till så här i skolärenden? Vad signalerar detta?
Konsekvensen av Lidens skolas hantering är enorm för både dottern och oss som familj. Det är helt omöjligt att läsa igen 5 år på 1,5 termin i alla ämnen. Nu kanske det blir 8 betyg och är enormt bra det, men vem ska betala tillbaka all förlorad inkomst som det kommer att ge henne framåt i livet? 
Hennes själsliga mående beror till största del på hur vuxna behandlat och kränkt henne. Vi har intyg ifrån vården där det står att hon utvecklat skolfobi pga det hon utsatts för genom åren.
 
Ska vi vara tacksamma för att ni förstört livet för ett barn Lars Karlstrand, om jag hänvisar till din kommentar eller är det ni som ska ta och tänka efter hur ni faktiskt agerat och ta lärdom så att det aldrig händer igen?
Tycker du och dina kompanjoner ska ta och fråga dottern själv hur det har varit. I annat fall kan du ta och lyssna på Barnaministeriet i P4 och Kropp & Själ i P1 så hör du en liten del av hennes version.
Det minsta ni kan göra är att be om ursäkt, det blev fel. Bekräfta att dina efterföljare kommer att ta lärdom och göra rätt i framtiden. Då skulle det ändå finnas hopp om framtiden för våra barn.
 Gör om och gör rätt!
#lexrocky #skola #utbildning #bris